Iedereen kan ‘storytellen’. Het is niet moeilijk en iedereen doet het vrijwel dagelijks. Gisteren plukte ik onderstaande voorbeelden van m’n LinkedIntimeline.

De barmhartige bakker
Beste bakkerij X, Gisteren stond ik, samen met mijn dochtertje van 1 jaar oud, vast in de file op de A1 richting Amersfoort. Het was rond 18:00 en er zat geen beweging in de file, ik had verwacht om rond 17:45 al thuis te zijn zodat wij op tijd konden eten, helaas lukte dit dus niet. Ervanuit gegaan dat wij thuis zouden eten had ik dus niet meer bij mij dan een knijpfruitje en een pakje drinken. Ik vroeg om mij heen of er mensen waren die misschien wat crackertjes hadden of iets voor mij dochtertje omdat ze ongeduldig begon te huilen dat ze honger had. Ik werd gewezen op een busje verderop in de file van bakkerij X, een Turkse bakkerij. Zonder aarzelen ben ik ernaar toe gelopen en heb ik aan de chaffeur gevraagd of hij misschien wat brood had, een pide of iets dergelijks voor mijn dochter om te eten. Hij gaf ons 2 sneetjes brood en bood nog wat kaas en te drinken aan. Ik kan haast niet beschrijven hoe dankbaar ik deze man ben voor het geven van 2 sneetjes brood aan mijn dochter. Zeker aangezien er anderhalf uur later pas weer beweging in de file begon te komen. Via deze weg zou ik nogmaals mijn dankbaarheid aan de meneer in kwestie kenbaar willen maken. Misschien kunnen jullie hem deze mail geven? Het kenteken van het busje was: Met hartelijke groeten, vader Y.

Eerlijkheid is goud waard
Eerlijkheid wordt beloond! Mijn zoon ging naar de bouwmarkt om hout te kopen voor zijn bedrijf. Toen hij met zijn bestelling weg wilde rijden ontdekte hij dat ze voor 70 euro hout waren vergeten af te rekenen. De meneer van de kassa zei nog tegen hem ,’ Ik was doorgereden’ Hij betaalde keurig en verliet de winkel. Gevolgd door de bedrijfsleider die hem aansprak op zijn eerlijke gedrag. Vervolgens zei hij ‘hier is mijn kaartje , als je volgende keer wat nodig hebt dan kan je mij bellen.’ De keer daarop belde hij de bedrijfsleider dat hij hout wilde kopen . Hij kreeg een korting van 100 euro. 😊Trots op ‘mijn’ jonge ondernemer.

Beide verhalen hebben een centrale boodschap die de vertellers willen overbrengen, kennen een hoofdpersoon, een probleem of uitdaging, een tegenstander en een helper. Deze korte verhaaltjes vormen anekdotes: het zijn dikwijls persoonlijke belevenissen die een bepaalde kernboodschap, normen of waarden communiceren.

Overal in de samenleving zijn dergelijke verhalen te vinden. Met name op het internet zijn er talloze sites te vinden waar mensen vertellen over hun probleem (bijvoorbeeld overgewicht), wat het met hen deed (gevoel van uitsluiting, verminderde eigenwaarde) en met wiens of wier hulp (vrienden, trainers, afslankmiddel etc) ze het probleem overwonnen. Kijk maar eens goed naar compacte advertenties en ander ‘click bait’ dat je naar bepaalde websites wil leiden. Mensen hebben van nature een voorkeur voor het verhaal met de klassieke verhaalboog.